Főoldal Szül(et)ésVárandósság Készülj relaxációval a szülésre

Készülj relaxációval a szülésre

by mamadmin

A könnyebb és békésebb szülés egyik kulcsfontosságú felkészülési módja a relaxáció, az elengedni tudás. Bármennyire is egyszerűen hangzik, néha nem is olyan könnyen megvalósítható, főleg ha félelem, izgalom van jelen, például egy szülés beindulásakor. A baba fizikai megszületése a test megnyílását, a baba kiengedését, elengedését feltételezi. Az izmoknak ellazultnak kell lenniük, nem feszesnek. A megfeszült izmok ellene dolgoznak a baba leereszkedésének. Ezért érdemes tudatosan készülni, megtanulni relaxálni, elengedni.

Ahhoz azonban, hogy ezek a szülés óráiban elő is tudjanak jönni, alaposan be kell gyakorolnunk, hogy sajátunkká váljon a technika, szinte ösztönösen alkalmazzuk. Ha gyakorlat marad, akkor nem olyan könnyű előhúzni a zsebből.

Számos relaxációs technika áll rendelkezésünkre, a jóga egyike ezeknek. A kismama jóga órákon vezetett relaxációval találkozhatunk, ami azt jelenti, hogy az oktató szavaival vezeti végig a kismamák figyelmét a test egyes pontjain, segítve ezzel az elme elkalandozásának nehézségeit leküzdeni. A gondolatok cikáznak, jönnek-mennek, egy irányított relax során ezeket könnyebben el tudjuk engedni. Az órákon való gyakorlás által pedig egyre könnyebben meg fogjuk tudni csinálni vezetés nélkül is, majd kézséggé válik.

A jóga egyik legkézenfekvőbb “eszköze” a lazításhoz a légzés figyelése, illetve  a hosszú, finom kilégzésekkel már önmagában is megnyugtatható az ember egy-egy feszültebb helyzetben is. Ha szeretnétek üljetek vagy feküdjetek le kényelmesen, hunyjátok be a szemeket és egyszerűen figyeld a légzés testérzeteit. Milyen hűvös a levegő az orrodnál a belégzéskor? Hogyan emelkedik a mellkas? Kövesd figyelemmel néhány percen át, majd pihenj egy kicsit.

A jóga órákon megtanulhatók ezek a légzéstechnikák is, minden vajúdó és kitolási szakaszban használt légzéstechnika mellett, és elsajátíthatók különböző relaxációs módszerek is, amelyeket otthon gyakorolva mélyíthetünk el. Segít nem csak testileg, de lelkileg is elengedni a feszültségeket.

Szülés – félelem nélkül

A félelem, a stressz megnehezíti, lelassítja, és fájdalmassá teszi a szülést.

Kutatások támasztják alá, hogy ha az anya korán, már a méhen belül kapcsolatot létesít a babával, érdeklődőbbek, nyugodtabbak és kiegyensúlyozottabbak lesznek a kisbabák, hiszen biztonságban érzik magukat a világban. A tapasztalatok alapján ha így készül a kismama a szülésre, kevesebb probléma alakul ki a várandósság alatt, valamint szövődmény-mentesebb maga a szülés is.

A kismama relaxációt már a várandósság első heteiben érdemes elkezdeni, ami persze nem azt jelenti, hogy később már késő. Bármikor elkezdhető, de annál jobb, minél hamarabb alakul ki a babával a kapcsolat. Az újszülöttek nagyon sok olyan tapasztalattal érkeznek meg erre a világra, amelyek a méhen belüli időszakban érte őket. Számos vizsgálat kimutatta, hogy azoknak a kisbabáknak a személyiségfejlődése sokkal gyorsabb és messze elhagyja a kortársaiét, akiknek mamájuk relaxált rendszeresen a várandóság ideje alatt, és a méhen belüli időszakban elindult a kapcsolatteremtés kettőjük között.

Rengeteg kérdés, kétség merül fel egy várandós kismamában. A relaxáció, az autogén tréning, a meditáció és a vizualizáció segíthetnek abban, hogy a számtalan testi- lelki változás ne okozzon nehézséget, könnyebben alkalmazkodjon az édesanya, a baba és az egész család.

A relaxáció sokat segít a fokozott terhelésnek kitett testrészek az ellazításában, a pihenésben, a hormonális változások testi és lelki hatásainak kezelésében is. Oldódik a stressz, a feszültség, a félelem és a szorongás, továbbá a szülés utáni depresszió is ritkább a kutatások szerint. A vezetett relaxáció során azoknak is sikerül ellazulni, akiknek még nincsen gyakorlatuk benne.

A várandósság 36. hete után a relaxációval már tudatosan a szülési folyamatokra készülhetünk. Segít a figyelmet a medence izmaira vinni, azokat tudatosan lazítani, légzéstechnikákkal kiegészítve nagyon hasznos eszközünk lehet a szülés során.

A kismama relaxációval a várandósság hónapjait szebb élménnyé tehetjük, s a szülés utáni hónapokban, de hiszem, hogy egész életünkben hasznát vesszük majd! Nem utolsó sorban pedig könnyebben viseljük a változásainkat és a környezetünk változásait is “lazábban” leszünk képesek kezelni a relaxációk által.

Keressétek a közeletekben levő kismama jógát, próbáljatok ki akár több oktatót is, nagyon fontos az összhang. A várandósság alatti jógáról itt, a szülés alatti félelmeinkről pedig itt olvashattok és beszélgethettek a mamami fórumon.

Namaste

Tatár Marianna
jógaoktató

Könyvajánló: Kismama jóga

Kapcsolódó cikkek

A weboldalon cookie-kat használunk, annak érdekében, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújthassuk. Elfogadom Teljes adatkezelési tájékoztató ITT.