Főoldal Szül(et)ésVárandósság A test felkészítése a szülésre, szülés utáni regenerálódás

A test felkészítése a szülésre, szülés utáni regenerálódás

by mamadmin

Nagyon sok téren fel kell készülnünk a szülésre, de nem minden esetben gondolunk arra, hogy azt a területet is fel kell készítenünk, ahol szülünk. A hüvely a szülés során 10-12-szeresére tágul, és magától az eredeti állapotra nem minden esetben tér vissza. Ennek kellemetlen tünetei lehetnek. Például terhelésre jelentkező vizeletcsepegés, a szexuális élet minőségének romlása, valamint a kismedencei szervek süllyedése. Ezek a problémák megelőzhetők, ha a medencefenék izmait megerősítjük. Kutatások igazolják, hogy ha valakinek szülés előtt elég erősek a medencefenék izmai, akkor szülés után kevésbé alakulnak ki ezek a kellemetlen intim tünetek.

A torna hatására a hüvely könnyebben tágul. Tudjuk kontrollálni az izmainkat a szülés alatt, ha kell, el tudjuk lazítani tudatosan azokat. Szülés után pedig már másnap elkezdhetjük a tornát, melynek hatására csökken a gáttáji fájdalom, a pangó vér hamarabb elszállítódik erről a területről, és helyébe friss, oxigéndús vér kerül, ami elősegíti, hogy a hüvely és a gát területe hamarabb regenerálódjon, és a szexuális funkciók is hamarabb visszatérnek.

Sok esetben az is gondot jelent, hogy szülés után előredomborodó marad a has. Ez nem csak esztétikai probléma, hanem a medence dőlése miatt méh és a húgyhólyag helyzete is megváltozik, ami tovább ronthat a helyzeten. Nem ritkán előfordul az un. rectus diastasis, mely az egyenes hasizmok szétválását jelenti. Ezen úgy lehet segíteni, hogy nemcsak a gátizmot, hanem a vele kapcsolatban lévő mély hasizmot is eddzük. A két izomcsoport tornáztatása egymás hatását erősíti, ezáltal a hatása is hamarabb érezhető. A has laposabb lesz, és erősebb tartása lesz az egész kismedencének. Ezt hívjuk funkcionális gátizomtornának, vagy más néven kismedence tornának.

De hogyan kell ezeket a rejtett izmokat edzeni? Mindenképpen egy képzett szakemberre bízzuk magunkat. Ez azért fontos, mert a nem megfelelően végzett gyakorlatokkal ártani is lehet. Mivel testen belül elhelyezkedő izmokról van szó, a gyakorlatok kivitelezése nagy koncentrációt igényel, de egy tanfolyam keretében ez könnyedén elsajátítható. Az Egészségügyi Szakmai Kollégium ajánlása szerint a Kegel gyakorlatokon alapuló medencealapi torna javasolt, mely a Bizonyítékokon Alapuló Orvoslás szakmai követelményeinek is megfelel.

Koncz Judit
okleveles egészségfejlesztési szakember MSc.
www.intimtreningdebrecen.hu

Kapcsolódó cikkek

A weboldalon cookie-kat használunk, annak érdekében, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújthassuk. Elfogadom Teljes adatkezelési tájékoztató ITT.