Van köztük montesszori és waldorf, nyílt végű és rajzfilmfigurás, logikai és társas, színes és csillogós, natúr és élénk. Van fa és műanyag is. Legyen szó bármelyikről, én abban hiszek, hogy a gyermekek játéka hatalmas jelentőségű: ezen keresztül kezdi látni és érzékelni a világot, a játéktevékenysége közben dolgozza fel a mindennapok feszültségét, ez az eszköze a kikapcsolódásra, de a tanulásra és a fejlődésre is. Hogy mit adunk a kezükbe ehhez az időtöltéshez, az legalább olyan fontos, mint maga a tevékenység – hiszen a játék üzenetet hordoz, tanít és formál.
Természetes játékokról szóló sorozatunk második részében arról olvashattok, hogyan tanítanak a fajátékok a fantázia és az alkotó energiák használatára és mit is jelent ha egy játék nyílt végű.
Ha végigsétáltok egy klasszikus játékbolt sorai között, színesebbnél színesebb játékokat találtok majd, amelyeknek egy jelentős része konkrét utasításokat ad hangokkal, fényekkel már a legkisebbeknek is. Ha az utasítások sikeresen teljesültek, vagy a játék véget ért, azonnali jutalomhoz jutnak a gyerekek – minden villog, tapsol, és zenél majd. Ezeket zárt végű játékoknak tekinthetjük. Ilyen szempontból ezek a termékek nagyon kevés vonásukban különböznek az okostelefonoktól, viszont mindenben eltérnek attól, amit az élet kihívásai tartogatnak majd a felnövekvő kicsiknek. A Grimm’s játékok azonban többféle szempontból is egy egészen más világba vezetnek benneteket.
Nyílt végű játékok
A nyílt végű játékok ezzel szemben teljesen szabad kezet biztosítanak a gyermekeknek. Ezen játékok sajátossága, hogy nem egyetlen, előre meghatározott játákcélra hozták őket létre, mint mondjuk egy sétáltatható plüss kutyust. Olyan jól használható eszközöket nyújtanak a gyerekeknek, amelyek a fantáziájuk által bármilyen formát ölthetnek.
Ez a fajta képzelet-torna rengeteget adhat, és csendben, az óriási építkezések és alkotások rejtekében legalább annyira fejleszti is a kicsiket, mint a direkt feladatok végrehajtása. A jutalom a folyamatban és a kész alkotásban rejlik, így a játékok soha nem válnak unalmassá, mindig megéri majd belefektetni az energiát az újabb és újabb világok megteremtésébe.
Egyszerűen fogalmazva a nyílt végű játékokat ha 10 gyermeknek adod, ők legalább 10 féle módon fognak vele játszani. Attól függően épp milyen korúak, érdeklődésűek, milyen világban vannak éppen, vagy hogy kivel játszanak.
A nyílt végű játékok végtelen kreativitásra és fantáziára ösztönzik a gyerekeket.
Nemcsak a konstrukció, de az anyaghasználat is nagyon fontos tényező, különösen a nyílt végű játékoknál, ahol a játék sokszor maga az alapanyag. A fa megmunkálása türelmet és kitartást igényel, de az anyag puhaságával, erejével és tartásával segíti is ezt a folyamatot. Amikor egy kisgyermek Grimm’s kockákból kezd tornyot építeni, vagy éppen a szivárvány íveiből alkot, rengeteg tudást mozgat.
A tudásának azonban hamarosan társául szegődik a semmihez sem hasonlítható tapintású, különlegesen csiszolt és formált fadarab, amely nem engedi elcsúszni a torony darabjait, amely tökéletesen illik a gyerekkézbe, és akkor sem fog összetörni vagy deformálódni, ha a torony mégis felborul. Ráadásul tökéletes projekciós felület is, a gyermek minden fantáziájának teljesen szabad teret enged. Miért olyan fontos ez?
Én személy szerint azt tapasztaltam, hogy az alkotás ilyen formájával, a játékhoz való kitartó és türelmes odafordulással a gyerekek egy sor olyan értéket sajátítanak el, amelyet a csillogó-zenélő oktató játékok használata nem képes biztosítani nekik. Egészen új világok nyílnak meg, soha nem látott formában oldódnak szorongások és feszültségek, hiszen mindegyik testet ölthet a kockák és ívek ölelésében otthon, a nappali közepén – a világ legbiztonságosabb helyén. A kiegyensúlyozottság, amelyhez ezek az eszközök vezetnek tökéletes terepe annak, hogy a minden gyermekben ott szunnyadó kreativitás és alkotó kedv teljes fényében ragyoghasson.
Sorozatunk első részét itt éritek el.