Ezzel játszik a gyerek is, vagy magadnak vetted? Ez volt az első kérdés, amikor az első, mini Grimm’s szivárvány betette a lábát hozzánk. Nekem az is hihetetlen, hogy az alufóliát érdekesnek találták a fejlődésük egy pontján, így úgy gondolom, egy színes szivárvány talán nem lehet olyan óriási tévedés. De mit tud? Miért ragaszkodtam hozzá, és milyen úton indított el?
A fa játékok varázslata
A gyermek körül lévő világ minden egyes tulajdonsága üzenetet hordoz. Így van ez a játékokkal is, és ez az oka annak, hogy szeretnék ragaszkodni ahhoz, hogy a játékaink nagy része fából, vagy valamilyen természetes anyagból lehessen.
A fa megmunkálása türelmet és kitartást igényel, de maga az anyag puhaságával, erejével és tartásával segíti is ezt a folyamatot. Amikor egy kisgyermek játékból építkezik, rengeteg tudást használ. A tudásának azonban társául kell, hogy szegődjön a játék is. A semmihez sem hasonlítható tapintású, különlegesen csiszolt és formált fadarab, amely nem engedi elcsúszni a torony darabjait, amely tökéletesen illik a gyerekkézbe, és akkor sem fog összetörni, ha a torony mégis felborul. A kiemelkedő minőségű alapanyagok óriási jelentőséggel bírnak a gyermekjátékok esetében, hiszen rajtuk is múlik, hogy a gyermek tevékenysége sikeres lesz-e, megerősíti-e őt abban, hogy folytassa azt.
Másfelől pedig míg a műanyag a szintetikumnak és a tömeggyártásnak hála újra és újra tökéletesen egyforma, a fa változatos és egyedi, talán nem is tökéletes. A változatos darabok ezen kvalitásukkal az élet változatosságára – áttételesen az emberek, nézetek, nézőpontok különbözőségeire, és az ezzel szembeni toleranciára tanítanak.
Mit tudnak a nyílt végű játékok?
A Grimm’s szivárványai nyílt végű játékok. Mit jelent ez? Röviden azt, hogy mindenre alkalmas, amire a gyermek fantáziája alkalmasnak látja, de nem kínál konkrét, könnyedén megragadható lehetőségeket. Nem egy autó, amelyet természetesen a gyermeki fantázia egy csapásra átváltoztathat bogárrá vagy lapáttá (igaz történet, volt autónk, ami lapát volt egy játék során), vagy bármivé, de jó eséllyel első körben, és leggyakrabban a gyerekek autóként fognak üzemeltetni. A nyílt végű játék arra biztatja a gyermeket, hogy azzá varázsolja, amivé szeretné. Ez az üzenet önmagában rengeteget adhat a kicsiknek: a világ aktív alkotóivá válnak, az események nem csak úgy megtörténnek, hanem ő segíti elő azokat. A dolgok nem tálcán kínálódnak, de a befektetett munka megtérül, a vágyai, az álmai, az elképzelései testet tudnak ölteni. Ez pedig a kreativitás fejlődésének melegágya. A szivárvány hosszú időn keresztül kíséri a gyerekeket, nem növik ki. Méretváltozatai és kiegészítői által gyakorlatilag 1-2 éves kortól az iskoláskorig lehet a játékuk egyik alapvető eszköze. Ahogyan a gyerekek nőnek, újabb és újabb kiegészítőivel gyakorlatilag egy komplett világ épülhet köréjük, amelynek aktív alkotóiként életre szóló tapasztalatokat szerezhetnek. Hogy hogyan? Cikksorozatunk következő részeiben erről fogunk beszélni.
Joggal merül fel a kérdés, hogy ezen szempontokat a gyerekek szájába kell-e rágni, jelentenek-e neki bármit? Természetesen nem kell hosszasan ecsetelni nekik, de a kérdéseket az idő és a játék általában hozza magával. A perspektíva és a világlátás pedig a gyermek elválaszthatatlan részévé válik, mint szinte minden korai tapasztalat.