Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Csipkebogyó tea készítése

Collapse
X
  • Szűrő
  • Idő
  • Mutatás
Clear All
new posts

    Csipkebogyó tea készítése

    Nemrég szedtünk csipkebogyót és szeretnék belőle teát készíteni, úgy, hogy a vitamintartalma is megmaradjon. Amit eddig megtudtam, aszerint két iskola van:
    1. áztatás
    2. főzés.
    1. Esetben azt mondják, éjjelre hideg vízben kell áztatni, és reggelre kész a tea. Ezzel az a bajom, hogy a színén semmi sem látszik így, mintha víz lenne. Nem tudom, ettől még kiázott- e a C-vitamin? Mert ugye nem a színéért isszuk csak.
    2. Esetben: rövid forralást javasolnak, ettől ugyan van színe, de nem megy így ki a vitamin?
    És össze kell vajon törni a bogyókat, vagy elég egyészben ügyködni?
    Ki tudja, mi az igazság?
    Flórián 2009.03.23.,Totti kutya ,Apa

    #2
    Nem, nem, a csipkebogyót nem szabad főzni. Áztatni kell, aztán meglangyosítani. Bár szerintem az nem fontos, én hidegen iszom.
    Andi
    Barbara (felnőtt), Ádám (1999.), Kristóf (2006.), Lilla (2010.)

    Comment


      #3
      Törd össze a szemeket először is, ne egészben áztasd. Főzni semiképp ne főzd, de szvsz ne is teljesen hideg vízben áztasd, hanem úgy 40-50 fokosban.
      Varda

      Roland (2007. december); Niké Boglárka (2013. április) anyuja

      Az igazságnak sok arca van

      Comment


        #4
        anyukám még úgy tanulta jó pár évtizede, hogy éjszakára áztatás, majd reggel felforralás (épp hogy csak) vagy felmelegítés.
        Bonyolult (Bence 04.10.24.)
        HipnoSzülés a tévében

        Comment


          #5
          saját kidolgozású a lépcsős technika
          a bogyókat 3x használom fel

          hideg áztatás egy éccakára-ez tényleg vízszerű,
          aztán jön egy 40-50 fokos vízben áztatás
          és a 3. felhasználás forró vízzel
          ahogy növelem a hőmérsékletet, úgy csökkentem mellé az áztatási időt
          az utcsót már csak 10 percig áztatom

          mindhárom főzet finom,és a bogyókban nem csak C vitamin van ami jó,
          én ezért alkalmazom a többszörös áztatást
          nálunk van a családban aki ezt van aki a másikat szereti
          mert más a főzetek intenzitása,sőt szerintem az íze is
          priviben elértek , már ritkán nézek be

          Comment


            #6
            Én arra lennék kíváncsi, hogy mekkora a csipkebogyó C-vitamin tartalma. Azt tudom, hogy nagy, de mennyire? Ha pl. egy csészével iszik az ember lánya egy nap, akkor az vajon mennyit fedez a napi szülségletből? Erre vonmatkozólag tud valaki valami okosságot?
            Orsi és csacsogó Janka (2008.10.07.) + egy mini Milo (2013. március 9.)

            Szeretnél angolul tanulni? http://www.mamami.hu/forum/showthread.php?t=35249

            Comment


              #7
              Csatlakozom az előttem szólóhoz (szia, Orsi ) illetve még azt kérdezném, hogy van- e összefüggés a szín és a vitamintartalom között?
              Mert tegnap kipróbáltam az áztatás- melegítés technikát, eléggé színtelen lett a lé, persze ez nem számítana, ha attól még benne van a vitamin.
              Flórián 2009.03.23.,Totti kutya ,Apa

              Comment


                #8
                a C vitaminnak nincs színe feloldva,kikristályosítva is enyhén sárgás
                laborban az egyik srác mindig tömte magába evőkanállal
                ami persze nagy marhaság,mert igaz h vízben oldódik és
                kiürül a felesleg,de közben terheli a kiválasztórendszert
                aminek lehet volna jobb dolga is

                egy növény vitamintartalma jelentősen függ attól,
                h hol milyen körülmények közt termett
                pl az aloe vera amit csodanövényként ismerünk sem olyan szuper,ha
                házi körülmények közt van,mint az eredeti élőhelyén

                de kb adat:
                1 gramm csipkebogyó kb 400 aszkorbinsavat tartalmaz

                felnőttnek napi bevitel kb 60 mg

                gyerekeknek a napi szükséglet:
                0-6 hónapos korban 35 mg,
                7-12 hónapos korban 40 mg,
                l-0 éves korban 45 mg,
                11 év felett 60 mg.
                Last edited by osziagi; 2009-11-09, 14:29.
                priviben elértek , már ritkán nézek be

                Comment


                  #9
                  Beírtam a google-ba, hogy csipkebogyótea és a negyediknek a mamamit dobta ki.
                  Örülök,
                  "Higgy, remélj és szeress, hogy boldog ember lehess!"
                  Andi és a három tündérke: Andika 09.01.19. Léna 04.11.25. Bogi 02.02.26.
                  Köszönöm lányok! markotandi78kukac citromail pont hu

                  Comment


                    #10
                    "1 gramm csipkebogyó kb 400 aszkorbinsavat tartalmaz"

                    Itt valami nem stimmel kétszeresen is! Esetleg 100g csipkebogyóban 400mg C vitamin van! De annyi nincs biztosan.

                    A második dolog az aszkorbinsav 190 fokon bomlik tehát az hogy egy 120 fokos főzésnél bomlana fals információ!

                    Harmadszor nekem időszakonként kell már évtizedek óta szednem C vitamint. 200mg-os drazséval a tünetek nem múlnak el egyszerűen kevés hatástalan! Min. 500mg-osat kell bevennem naponta és akkor két három hét alatt rendbejövök. Ha valaki érzékeny a C vitaminhiányra akkor 100 mg semmit nem ér, ez nemcsak nálam van így!
                    Last edited by Vegyész; 2010-12-03, 21:32.
                    Nomen est omen.

                    Comment


                      #11
                      Nekem az egyik tanárom mesélte, h amikor még ő volt diák, volt olyan feladat, h meg kellett mérni az aszkorbinsav (C-vit) koncentrációját. Mesélte, h gyorsan kellett dolgozniuk, mert bomlott. Főleg, ha fémmel érintkezett. Talán ezek alapján célszerű nem fémedényben áztatni, melegíteni.
                      Meg úgy gondolom, h vmi csak úgy "simán magában" milyen körülmények között bomlik, meg oldatban, az két külön dolog (is lehet).
                      Mi még ősszel gyűjtöttünk fagy előtt, de azt mondta az egyik ismerősöm, h az nem jó. Meg kell várni az első fagyot. Igaz ez?
                      Ági
                      Dominik (2007.05.27.) és Benjámin (2009.04.02.) anyukája

                      Comment


                        #12
                        proszi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        Nekem az egyik tanárom mesélte, h amikor még ő volt diák, volt olyan feladat, h meg kellett mérni az aszkorbinsav (C-vit) koncentrációját. Mesélte, h gyorsan kellett dolgozniuk, mert bomlott. Főleg, ha fémmel érintkezett. Talán ezek alapján célszerű nem fémedényben áztatni, melegíteni.
                        Meg úgy gondolom, h vmi csak úgy "simán magában" milyen körülmények között bomlik, meg oldatban, az két külön dolog (is lehet).
                        Mi még ősszel gyűjtöttünk fagy előtt, de azt mondta az egyik ismerősöm, h az nem jó. Meg kell várni az első fagyot. Igaz ez?
                        Az nem igaz hogy még forráspontot se érheti el mert már 50-60 fokon is bomlik. Természetesen a főzés kémiai kölcsönhatások sorozata könnyen oxidálható a C vitamin és egyes fémek pld a króm katalizálja. Pont ezért találták ki a zománcozást az edényeknél ami semlegesközeli. A kamillát és a csipkét is jó üveg vagy zománcedényben készíteni. A fagyból annyi igaz hogy fagyáskor szétreped a sejtfal és sütésnél főzésnél az anyagok jobban hozzáférhetővé válnak, de az hogy a sütőtök cukortartalma nagyobb lenne az egy képtelenség. És van nem egy gyümölcs zöldség aminél a fagyás ehetetlenné teszi.
                        Nomen est omen.

                        Comment


                          #13
                          én úgy használom fel, hogy melegítek vizet, éjszakára beáztatom és reggelre szép rózsaszín és nagyon finom. Pici mézzel isszuk.

                          Üveg edényben áztatom és fa kanállal keverem....

                          vegyész imádom a magyarázataidat (pl. külön köszönöm, hogy most már tudom mit jelent, ha megcsípi a fagy a zöldséget), de annyira tudományosak sokszor nem értem, na jó itt ezt pl. értettem. Az annyira tudományost még arra is írom, hogy sokszor a tudomány csak egy szemszög, amiből nézhetjük a dolgokat. Én sokszor az intuícióimra hallgatok, nem(csak) a tudományra és kopp-kopp-kopp elég jó egészségnek örvendünk családilag. Én nem nézem kinek mennyi pl. az ilyen - olyan vitaminszükséglete, adom, amit kérnek, pl. időközönként mézeznek, néha (1-2 hetente) kérnek mazsolát, megesznek egy egész zacskóval, vagy jókora mennyiségű diót, vagy napraforgó magot esznek meg. Semmi bajuk, se a gyomruknak, se semmijüknek. Biztos vasra volt szükségük, vagy akármire, ami a mazsolában van. Igaz az én gyerekeim még tiszták, ezért merek megbízni bennük ilyen téren
                          Chris
                          Á (a nagy harmadikos), Á(a nagy másodikos), és a kicsi Angyal G mamamija

                          Comment


                            #14
                            "könnyen oxidálható a C vitamin és egyes fémek pld a króm katalizálja. Pont ezért találták ki a zománcozást az edényeknél ami semlegesközeli"

                            Króm a rozsdamentes acélban van.Az ilyen teafőzőben nem ajánlatos csipke vagy kamillateát tartani mert a krómtól sokkal gyorsabban oxidálódik különösen kamillateánál látványos ha ugyanolyan hőmérsékletű vízzel forrázatot csinálsz hőálló üvegbe meg inoxba és elteszed az üvegben még szép sárga a kamilla a rozsdamentesben elkezd kékülni és az íze is megváltozik, a hatása is. A króm gyorsítja (katalizálja) az oxidációt.
                            Nomen est omen.

                            Comment


                              #15
                              proszi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              Mi még ősszel gyűjtöttünk fagy előtt, de azt mondta az egyik ismerősöm, h az nem jó. Meg kell várni az első fagyot. Igaz ez?
                              Én úgy tudom, ha teának szeretnéd akkor ősszel, minél korábban kell szedni, mert akkor a legmagasabb a C vitamin tartalma. Tudományos magyarázattal nem tudok szolgálni, csak tapasztalattal. Ekkor még elég kemény a bogyó, így könnyebben ketté tudom vágni és kimagozni, szöszteleníteni. Ha később szedjük, akkor már puha, inkább lekvárnak való, mert ekkor már könnyű paszírozni.
                              Én is kétszer áztatom: éjszakára hideg-langyos vízbe, majd reggel a bogyókat leforrázom, összeöntöm a két főzetet, így lesz reggel langyos teám. Erről azt olvastam, hogy a hideg-langyos áztatás a C vitamin miatt kell, majd a forrázás is kinyer más vitaminokat-ásványi anyagokat.
                              Anikó - Jancsi (2008. szept. 22.), Anna (2010. június 7) és Eszter (2013. július 6.)

                              Comment

                              Betöltés...
                              X