Közlemény

Collapse

Mamami frissítés

Mindenkinek a türelmét kérjük a frissítési munkálatok miatt! Köszönjük!
See more
See less

Vaj, margarin, olaj, zsír

Collapse
X
  • Szűrő
  • Idő
  • Show
Clear All
new posts

    Vaj, margarin, olaj, zsír

    Nem találtam ilyen témát, pedig szerintem ez egy örök kérdés, hogy melyik az egészségesebb? Melyik mire jobb?
    Én az utóbbi években vajpárti voltam, de a kicsi tejallergiás lett. A Liga margarintól ma másodszor hánytam ki a reggelimet, kezdek besokallni, szerintem ez egy ehetetlen mű vacak. Egy ismerősöm rövid ideig dolgozott margaringyárban, és mondta, hogy a használt olajhoz a tisztítás során olyan vegyszert kevernek, amit nem szabad kézzel megfogni! Hogy ez a későbbi folyamatok során mennyire párolog ki belőle, nem tudom, de akkor sem hangzik jól. Meg hogy disznózsírt is tesznek bele - érdekes, még egynek a csomagolásán sem olvastam. Zsíroskenyér, hááát nem tudom... tény, hogy természetes... de állandóan nem enném... állítólag a zsír jó a bő zsiradékban sült dolgokhoz, magasabb hőt kibír, nem ég annyira, mint az olaj (így gondolom kevesebb rákkeltő anyag termelődik benne). Csak sok benne a koleszterin. Mondjuk az én koleszterinszintem tartósan a norma alatt van, gondolom a sok terhesség meg szoptatás jót tesz neki. Aztán olivaolaj - a szűz nem alkalmas főzésre, a pomádé meg tele van vegyszerrel - akkor most egészséges, vagy nem??? Kezdek egyre jobban összezavarodni. Érdekelne, mit gondoltok, mit használtok, miért.
    Apróságok: 2010, 2012, 2013, 2015

    #2
    Izgi téma én valahogy mindig is margarinellenes voltam, de szibntén tejallergia miatt muszáj volt váltani. Azóta már tejellenes is vagyok, a nagy felfedezésem a kókuszzsír, hűtőben tárolva szilárdra keményedik, kenhető, mint a vaj

    Zsírt is használok, de a tejallergia s a tapasztalataim szerint csak olyat, amit én olvasztok hájból.
    Petra vagyok Hargita(2011.01.30) és Nimród(2013.06.10.) anyukája
    ClauWi hordozási tanácsadó tej- és tojásmentes
    Vándor gyapi Zara Eladó batyu, karikás

    Comment


      #3
      Amióta paleós vagyok, egészen új szempontok jöttek be nekem. A margarin, amellett, hogy tele van vackokkal, növényi olaj alapú, és a növényi olajok erőteljesen megborítják az omega-3mega-6 arányt, ami nagyon egészségtelen. Az állati zsiradékokkal ilyen gond nincs. A vaj meg azért esik ki a paleóból, mert tejtermék. Viszont mivel kenyeret sem eszem, így nincs is meg a problémám, hogy vajat vagy margarint kenjek rá
      Főzéshez, sütéshez néha használok kókuszzsírt, de a kezdeti lelkesedésem már azért alábbhagyott. Vörös húsokhoz mangalica zsírt, fehér húsokhoz és zöldségekhez kacsa- vagy libazsírt használok.
      Repceolaj és olivaolaj is van, de ritkán használom, leginkább saláta öntetként (tehát sosem főzve).
      A férjem nem paleózik, ő kenyérre vajat használ, és mivel szokott kisütni dolgokat, ezért étolaj is van itthon. Egyszer amikor anyukám itt volt nálunk, ő főzött, és étolajjal csinálta a csirkepörköltöt. Az egész család fintorgott tőle, nem ízlett nekünk.
      Timi Csabi(2007.08.)10 ÉVES!!! Hangi(2012.08.) Kincső(2017.04.)
      Betelt a privim már megint!!! Várj, amíg törlök!

      Comment


        #4
        miért hagyott alább a kezdeti lelkesedésed? Amúgy én is kókuszzsírt használok, sütéshez is, sütikben is. Kenyérre is jó kenni. A férjem tökmagolajat ken a kenyerére. Finom. Épp tegnap sütöttem valamit napraforgóolajban, mert elfogyott a kókuszzsír. Úgy odaragadt az olaj a tepsi széléhez, alig tudtam lesikálni. És akkor ugrott be, hogy a kókuszzsír nem ragad oda a tepsihez és nem képez ilyen ragacsos lesikálhatatlan sárga réteget sem. (már el is felejtettem, hogy a napraforgó ilyen. ). Amúgy meg csomó mindenből egyszerűen ki lehet hagyni a rengeteg zsiradékot, amit beletesznek. Vagy legalábbis lecsökkenteni.
        Viki, Samu (2008.11.), Joni (2010.12.) és Abi-Babi (2013.12.)

        Comment


          #5
          Feb, állati zsír, ghí (alias vajzsír, otthon is kiválóan és egyszerűen előállítható) és kókuszzsír akkor, amikor bármilyen módon hevítendő, melegítendő a zsiradék ... ld. sütünk, főzünk, párolunk. (Növényi olajat hevíteni, melegíteni legyen az akár hidrogénezett, vagy hidegen sajtolt, nagyon nem okés, részben az így keletkező transzzsírsavak miatt.)
          Hidegen sajtolt növény olaj kizárólag hidegen, pld. salátákhoz.
          A koleszterintől ne félj, óriási hülyítés folyik ezen a téren (is). Egyszerűen szólva: ha nem nyomod magad tele olcsó, gyorsan felszívódó szénhidrátokkal/keményítőtartalmú ételekkel (ld. kenyér, krumpli, gabona), az állati zsíroktól nem leszel beteg, cserébe viszont az agyad, sejtjeid, anyagcseréd nem mellesleg normálisan fognak működni.
          (Ezek jó részét, ma már nem csak a paleo mondatja sokakkal.)

          Comment


            #6
            A margarin azért nem jó, mert a hidrogénezés során transz-zsírsav keletkezik, ami a koszorúér elzáródásért felelős! Minden olyan élelmiszer, amire rá van írva, hogy hidrogénezett növényi zsír, lehetőleg ne egyétek meg! A káros élelmiszerek közé tartoznak még a cukrász sütemények, kekszek, nápolyik, olyan csokik, amik kakaómasszából vannak! Nemrég egy orvos nyilatkozott a Kossuth rádióban ezzel kapcsolatban és ő mondta, hogy munkája során rengeteg boncoláson vett részt és hihetetlen hogy sokszor tényleg a szívkoszorúér által okozott halál hátterében a transz-zsírsav áll! Azt mondta, hogy aki hallja ezt az adást, nagyon gyorsan hagyjon fel vele, mert tényleg nagyon veszélyes, csak sajnos nem tudják betiltatni!
            Igen, jobb alternatíva a vaj/zsír, csak magas a koleszterinje! Viszont a mangalicazsírnak nagyon alacsony, ezért ajánlott a zsírok közül a legjobban. Kókuszolajat én is használtam már, szerintem az is nagyon jó és koleszterinszegény! Ja és nincs utána erős olajszag!
            Enikő + 3 kicsi fiú

            Comment


              #7
              Én az omega6 veszélyes voltáról tegnap hallottam először. Pedig azt hittem, nekem már táplálék-beltartalom terén nem lehet újat mondani.

              A margarint én se tudom elfogadni "normális" ételnek... Csak az a fura nekem, hogy a skandináv országokban, ahol Európában a legmagasabb a várható élettartam (80 év körül), nagyon sok margarint esznek. Számokat nem tudok, de ha kilátogatsz, a családok hűtőiben, meg az iskolai ebédlőkben margarin van kirakva, és fogy is.

              Comment


                #8
                A magas várható élettartam az nagyon becsapós dolog ám: ezek magas számait csak a fejlett eü-nek köszönhetjük ... merthogy csecsemőhalálozás nincs, miközben súlyos krónikus betegek ugyancsak az eü. színvonala miatt évtizedeket tudnak még élni - akárhogy is - (nem más, mint e két értékből vont átlag a várható élettartam ... szóval annyira sokat nem mond, csak annyit, hogy igen magas színvonalú az eü.). (Amúgy tényleg zárójelben, a skandinávok között is iszonyú sok a krónikus beteg pld. cukor- és/vagy szívkoszorúér beteg /csakhogy 2őt mondjak/ állítólagos igen magas életszínvonal és fejlett eü. mellett ... étrendjüket igen magas szénhidrát- és növényi olaj(sok hidrogénezett is)fogyasztás jellemzi szintén persze ez is az egészséges táplálkozás jegyében ). Hajrá margarin!

                Comment


                  #9
                  Feb, - most látom - ha vajpárti vagy sincs veszve minden. Ghí (vajzsír, tisztított vaj) így is készíthető otthon: http://valodisafrany.blog.hu/2010/12...#axzz1p205ymA2. Még biztos ezer receptet találni a neten, ha nem vennéd meg készen. Ami visszamarad ilyenkor a vajból, az nélkülözi mindazt, ami káros lehet.

                  Comment


                    #10
                    Jah még annyit, ahhoz, amit Petra írt, mármint, hogy maga olvaszt zsírt ... nem vicc, mert ha tényleg tejallergiás a kicsi nálatok Feb, akkor tudnod kell, hogy az (élelmiszer)ipari zsírhoz (de tepertőhöz is szinte mindig) tejet adnak nagyon sokszor. Sajna.

                    Comment


                      #11
                      Hát... nem tudom. Ha olyan egészségtelenül táplálkoznának, nem élnének olyan sokáig. Ha a sok szénhidráttól meg margarintól tűhegynyire lennének szűkülve az ereik, a fejlett egészségügyük se tudná visszahozni őket a halálból, legalábbis tömegesen nem. Feltételezem, hogy nem esik át minden második ember bypass műtéten.

                      Mindegy, nem vagyok szakértő, a számokat sem ismerem részletekbe menően, de ez a margarin-dolog feltűnt nekem.

                      Comment


                        #12
                        Oh igen, a táplálkozás csak egy elem az egészben (habár igen döntő): szóval csak arra szeretnék kilyukadni, hogy a magyar és a norvég 50+os korosztály krónikus állapotai gyakorlatilag ugyanúgy vannak konzerválva a majd ugyanolyan fejlett eü.-beli gyógyszerezés révén (ehhez nincs szükség bypass-ra) ... csak a norvégok nemcsak azért élnek tovább, mert pld. több halat esznek, a magyarok meg több lángost, hanem mert pld. kevesebb munkaórát dolgoznak, nagyobb a nyugdíjuk, kiszámíthatóbb az élet, etc.

                        Comment


                          #13
                          Hm, lehet, hogy egyszer ki kéne már próbálnom a ghít
                          A kókuszzsírról azért szoktam le, mert tényleg átszoktam az állati zsírokra. Finomabb De van itthon kókuszzsír, csak az utóbbi időkben többet kentem a fájós mellbimbómra meg a gyerek popsijára, mint amennyit ételbe raktam.
                          Timi Csabi(2007.08.)10 ÉVES!!! Hangi(2012.08.) Kincső(2017.04.)
                          Betelt a privim már megint!!! Várj, amíg törlök!

                          Comment


                            #14
                            nálunk vaj, olaj, zsír (állati) a sorrend. a margarint még akkor sem enném ha fizetnének érte...brrr...van kókuszzsírunk is, de valahogy odáig nem jutok el, valahogy nem jut eszembe, ha zsiradékra gondolok.
                            Kockapaci (F 2007.tél, A 2013.tél és L 2015. tavasz)

                            Comment


                              #15
                              Én az olívával vagyok még nagyon rossz viszonyban. Úgy egy éve olvastam a Fűszer és lélek blogon az olajhamisításokról és nagyon megrendített - előtt se voltunk ipari használók, mert a mellékízét nem szeretem, de most már inkább mogyoróolajat vagy repceolajat használok (vagy tökmagolajat, ha épp olyan az étl)
                              Petra vagyok Hargita(2011.01.30) és Nimród(2013.06.10.) anyukája
                              ClauWi hordozási tanácsadó tej- és tojásmentes
                              Vándor gyapi Zara Eladó batyu, karikás

                              Comment

                              Working...
                              X